Sunday 25 November 2012

speech

Bismillah ar Rahman ar Raheem

Ramadhan baru-baru ni, alhamdulillah ada improvement dalam tilawah.
Ramadhan sebelumnya sekadar dapat habiskan satu Quran, tapi kali ni alhamdulillah berjaya habiskan beserta dengan baca terjemahan. Based on that, macam dapat overall picture of apa isi Quran sebenarnya.

And one peculiar thing that I noticed adalah, sangat sangat sangat banyak kali diulang kisah Nabi Musa dan Firaun in various parts of the Quran. Ada yang lain sikit gaya cerita, but each bearing reminder yang berbeza or reinforcing the story itself.

Satu benda buat ku tertanya-tanya setelah cerita tu diulang-ulang.
Nabi Musa minta Allah untuk utus bersama baginda Nabi Harun, sebab baginda mengaku lidahnya tak fasih berhujah. The question is, throughout the Quran, sangat jarang dengan dialog Nabi Harun. Kebanyakannya adalah Nabi Musa yang berhujah dengan Firaun.

"Dan saudaraku Harun, dia lebih fasih lidahnya daripadaku, maka utuslah dia bersama-samaku sebagai penyokong yang mengakui kebenaranku; sesungguhnya aku bimbang bahawa mereka akan mendustakan daku."

Al Qasas 28:34

The significance of the ayat to me is that, aku selalu rasa aku tak fasih bercakap. Selalu rasa frust bila tak dapat nak convey apa sebenarnya yang aku nak cakap. People often got confused, or got bored sebab tak faham-faham aku nak cakap apa sebenarnya. Asyik pusing-pusing point yang sama. Selalu frust and disheartened untuk bawak usrah especially. Selalu rasa nak menyorok dan biar orang lain bercakap. Biar orang lain yang lead dan aku mencelah bila rasa mampu.

Tadabbur ku dari ayat tu, ialah, sekalipun tak reti, Allah akan tolong insyaaAllah. Boleh jadi Allah bagi teman yang akan tolong, tapi macam mana pun, aku sendiri yang kena cakap dan convey the message. Kena cuba. Kena latih untuk bercakap. Dan alhamdulillah, aku sedang berubah sedikit demi sedikit. Cantik sangat do'a Nabi Musa untuk mintak Allah lancarkan lisan dia.



Maka, tak ada alasan untuk tidak bercakap. Harus minta pada Allah segala penyelesaian, tapi sendiri jangan lupa untuk act it out. Penyelesaian tak datang bergolek. Harus berusaha!



being me,

No comments:

Post a Comment