Sunday 25 November 2012

ego?

Bismillah ar Rahman ar Raheem

Lately ni aku rasa macam mudah annoyed dengan orang.
Buat aku terasa aku ego, bila rasa annoyed benda tak berlaku seperti yang aku faham.
As if aku je yang betul.
Especially dalam kelas.
Annoyed dengan orang-orang yang aku pasti dorang tahu jawapan tapi bila lecturer tanya semua membatu.
Aku dulu macam tu, tapi sejak 3rd year, aku dah berubah dan main jawab tak kira betul atau tak, as long as aku ada basis or reasoning for that answer la. Aku main jawab so that kalau salah, aku tahu mana patut aku betulkan. And aku tak jawab, kalau aku betul-betul blur, which is the case bila 4th year ni. huhu.

Satu perubahan yang ku tak sure satu benda yang bagus atau tak.
Sebelum ni I was really timid. Senyap dan tak bersuara sangat.
Now, in a way, satu benda bagus sebab aku terasa makin firm dengan apa yang aku fikir, rather than macam lalang and indecisive macam dulu. Sekarang pun dalam proses nak kurangkan penggunaan "kot", "macam", "like", "kinda" dan frasa-frasa yang seumpamanya, sebab membuatkan ayat-ayatku berbunyi tak yakin dan tak firm. Thanks to my beloved wife yang kerap tegur whenever I do that. Alhamdulillah. A positive change, I believe, sebab macam mana nak lead family kalau sendiri tak firm dalam keputusan. But yeah, masih belum cukup matang dalam benda ni. Aku terlebih technical, most of the time, without really thinking pasal benda lain. I'll get there insyaaAllah, ayte?

Dan sekarang rasa makin berani voice out apa yang aku fikir, so that orang tahu apa aku fikir, dan mengharapkan orang pun akan convey apa mereka rasa, supaya sama-sama boleh belajar. Mungkin ini hikmah Allah hidangkan aku dengan ujian berat some time ago. Mengajar untuk aku open up dan voice out apa aku rasa, dengan yakin dan hujah yang cukup kuat.

Drawback yang ku rasa sekarang, since now kalau voice out something, ku ada reasoning sendiri kenapa ku fikir macam tu, sampaikan terasa macam apa yang ku fikirkan tu adalah betul, sampai terasa macam mempertikaikan pandangan orang lain. Mungkin juga sebab pandangan aku kadang-kadang diterima.
Atau mungkin orang lain jadi timid, so tak voice out apa mereka rasa maka terima je. Atau mungkin gaya aku cakap as if dari awal tak nak terima so orang menyampah nak counter dan terima je?
Paling aku tak nak adalah the latter. Paling tak nak cara aku cakap jadi punca orang tak nak voice out, sebab the reason aku voice out pun adalah untuk dengar pandangan orang lain. Sangat-sangat harap that's not the case.

Perhaps it's my ego? Am I developing my ego..?


being me,

No comments:

Post a Comment