Monday 2 January 2012

dalam gelak ada kecewa...


Dalam perjalanan balik dari Arau ke Seremban lepas hantar adik saya balik ke UiTM, berhentilah kami di hentian Juru untuk solat dan lunch sekali.
Lepas selesai solat, saya tunggu bersama ibu di luar surau sementara ayah saya siap-siap dan tukar semula pakai seluar. Kebiasaan ayah saya untuk ada sehelai kain pelikat dalam beg yang orang letak kat pinggang tu, entah apa nama tah. Heh.
Sampai masa dia keluar, dia tersengih-sengih sambil melipat kain pelikat dan kitorang blur lah kenapa dok tersengih-sengih. Dia pakai selipar dan pergi ke sisi surau, membiongkok dan di tangan ada beg yang biasa dia bawak tu.

Rupanya sambil dia solat tu there's this one young guy yang tengah duduk-duduk, then bila nampak ayah saya solat, dia berpura-pura solat (hmm.. Tak tahulah pulak kalau dia solat betul-betul).. Tapi solatnya dua rakaat.. Solat sunat ke? Ke qasar Zuhr? Dia cilok beg ayah saya tu masa ayah saya tengah solat. Ayah saya sengih sebab dalam beg tu tak ada pape pun except for his ketayap, so for sure pencopet itu keciwa membuka hasil copetan yang langsung tak lumayan. Wahh hahahah~ mesti letak balik beg tu dengan perasaan malu.. "Ohh, aku pencopet yang loser~ T___T"

Tapi macam sangat mengecewakan, tempat ibadah macam tu pun ada orang buat dosa. Selalu kalau saya travel sorang-sorang, saya memang letak barang saya at one corner dan saya percaya orang yang datang surau ni mesti orang beriman dan baik-baik, takkan buat benda macam ni. Tengok benda macam ni jadi shaken up my belief in that. Dah la sanggup fake a solat.. (oh well, again, tak tahulah kan kalau fake ke real.. Tapi solat sunat sebelum mencuri? Interesting…)

Besan baru mak ayah saya merangkap mak mertua kakak saya pun ada cerita menarik. Tengah dia solat, dia letakkan handbag depan dia la kan.. Then masa tengah sujud, kepala dia kena tekan then dia meronta and menjerit-jeirit la, so rasanya macam kena tolak ke apa tah saya dah lupa, tapi point dia ialah, dia kena samun masa tengah solat, dan penyamunnya itu secara logiknya seorang wanita sebab benda tu berlaku dekat bahagian ruang solat wannita, so kalau laki masuk, mmg suspicious habis la.

Kenapakah oh kenapakahh benda-benda macam ni berlaku? Tambah lagi dekat tempat ibadah. Kalau tempat ibadah macam tu pun berlaku benda macam ni, I wonder dekat mana yang kita boleh rasa aman dari jenayah-jenayah macam ni. Akan sentiasa ada unrest in the society where people feel that they can never really trust anyone with their belongings, jangan kata strangers, kawan sendiri pun kita susah nak percaya nanti.

Perhaps, bila hukum hudud terlaksana baru orang cuak kot. Potong tangan kalau mencuri tanpa alasan yang mendesak. The effect is permanent. Pencuri tu akan hari-hari tengok tangan dia yang dah kudung dan menyesal. Tangan kanan saya pernah patah dan for a month or so saya tak dapat guna tangan tu dengan sempurna. Believe you me, masa tu sangat sangat sangat terasa betapa besarnya nikmat tangan kanan. Sangat banyak benda yang sebelum ni dengan sangat selesa dapat buat, tiba-tiba ditarik. Maafkan kalau explicit, tapi nak zip seluar pun Ya Allah seksa lain macam. That was for one month je. Imagine for a lifetime kena hadapi benda tu. Nak makan. Nak butang baju. Nak lipat baju. Potong sayur ayam segala bagai. Nak bukak balang berisi kerepek kegemaran atau air botol yang tak pernah dibuka lagi. Kepit celah peha dan cuba buka dengan tangan kiri? Done that, and it ain't easy, I tell you. Nak tuang syampu kat tangan kiri. Nak gosok ketiak kiri masa mandi pun seksa. (again, maafkan kalau explicit sangat. Uhuhu)

Dan itu sang pencopet yang nampak. Orang sekeliling pun akan nampak apa jadi kat tangan dia. Fellow pencopet akan ambil iktibar, (harapnyalah) dan insaf tak nak buat benda tu dah. Kalau orang tengok pun, orang akan berhati-hati dan jaga belongings dengan lebih berhati-hati kalau nampak dia. Well, kenalah husnu zhon kan? Entah-entah dia terpotong tangan masa tengah buat kerja kat kilang ke etc etc.

Of course, orang akan argue tentang kesan-kesan lain hukum hudud ni, pasal human rights la, kejam la.. Apa yang saya tahu, hukum ni Allah yang berikan kepada manusia untuk kita for our own good, and it brings more harm than good dan bukan simply terus boleh nak potong tangan, nak rejam orang berzina etc etc. There's a strict rule to follow for each and every crime done. Zina pun perlu 4 orang saksi and it's almost impossible to get 4 people there to witness it happen.. Kalau tak cukup 4, maka si penuduh akan dikenakan hukuman qazaf, sekalipun dia benar. As far as I know lah. So, bukan senang-senang boleh jatuhkan hukuman ya?  Kalau orang ada bukti video rakaman, tu saya tak tahu. Wallahua'lam…

Sangat berharap rasa aman dan rasa mempercayai satu sama lain tu akan dapat dikembalikan dalam masyarakat. Teringatkan kakak saya tertinggal beg masa kat Jepun.. Rasanya lama juga dia tertinggal, and yet, it was left untouch. Jepun. Bukan negara Islam. Tapi as if orang-orangnya berakhlaq lebih dari orang di negara Islam. Oh tapi tapi tapi… Malaysia negara Islam? Tak tahu tak tahu tak tahu. *zip mouth*
I'll keep quite now.

p/s: ohh ohh oh~ tadi 1st time nampak orang bawak motor gaya superman for real depan mata. Heh.

Yang menaip masa masih dalam kereta,

No comments:

Post a Comment