Monday 15 August 2011

of tempurung kelapa, tarawikh and sensitivity

Bismillah

"Biar mati anak, jangan mati adat"

The all-too-familiar peribahasa Melayu.
Pernah dengar ada huraian seseorang, saya tak ingat siapa,
katanya, yang dimaksudkan adat dalam peribahasa tu sebenarnya adalah
undang-undang Islam, dah terasimilasi dalam budaya sampai menjadi adat.
Maka sebenarnya umat Melayu zaman dulu sangat berpegang teguh pada ajaran Islam.
Cuma kini disalah faham maksud peribahasa itu. Kata beliau.
Wallahua'lam.

Hamdanlillah, hari ini bertambah seorang lagi anak saudara.
Lahirnya pada 33 minggu 2 hari, dan agak merisaukan saya,
tapi abang saya cakap semua stabil. Peparu nya, everything. Alhamdulillah.
For now, saya tak sempat lagi melawat dan tengok, masih dalam incubator, kata ibu, dan hanya abang saya, si ayah, yang boleh jenguk. 

Pulang dari solat isya' (tak sempat bertarawikh atas request ibu untuk tolong jaga si abang kepada adik yang baru lahir tu), ibu suruh saya pergi beli garam kasar dan cari tempurung, tempurung betina, untuk tanam uri.
Maka bermulalah siri-siri soalan cepumas. Sejak balik, agak kerap saya bertanya soalan-soalan macam ni pada ibu ayah saya. Kenapa nak garam kasar? Kenapa nak tempurung betina, kenapa tak jantan? Atau macam mana kalau tak pakai pun?


Zaman akak abang saya dulu, katanya ditanam bersama dengan benang dan jarum. Zaman sepupu-sepupu saya yang dilahirkan kat sini juga, diletakkan pensel, mungkin dengan harapan akan jadi pandai. Persoalan garam, mungkin boleh difahami. Kata ibu, untuk elakkan dia berbau nanti. Tapi kelapa? Entah. Cari punya cari, kena pergi korek sampah belakang kedai untuk cari tempurung kelapa permintaan ibu. Persoalan banyak jawapannya tak tahu, dan saya pun malas nak push tanya banyak-banyak kali, akur sajalah.

Membuatkan saya tertanya-tanya, apa sunnah Rasulullah dalam hal ni ya?
Saya nampak semua ni adat semata-mata. Mungkin pada sesetengah amalan tu ada logik dan tujuannya, macam garam kasar. (Tapi tanya juga, kalau garam halus tak boleh ke?)
tapi ada yang sampai pasang pelita 3 atau 5 hari sebagai meneman uri tu, macam tak masuk akal.
(Kalau anda ada info tentang sunnah Rasulullah tentang hal ni, mohon share ya?)

Banyak soalan-soalan tak terjawab dan akhirnya termati macam tu je.
Soalnya tarawikh pun, banyak juga.
Uniknya masjid kawasan rumah saya, solat tarawikhnya dibuat 10 rakaat.
dan setiap rakaat dah ditentukan bacaannya, jadi imam cuma perlu follow bunting yang ada di depan imam, beserta bacaannya. Bila Ramadhan di rumah, agak terkilan sebab saya mengharapkan kelainan bacaan-bacaan Quran pada setiap rakaat. Di sini, diulang-ulang surah-surah pendek dan lazim.

Jadi soalan ditujukan pada ayah masa dalam perjalanan ke masjid, seperti juga tahun-tahun lepas sebenarnya.
Saya tanya, kenapa sepuluh, tak boleh ke baca surah-surah lain, kena ikut juga ke.
Jawapan saya dapat, entah, sebab mufti dah tentukan, kita orang biasa takkan nak persoalkan mufti kot, nanti jadi isu sensitif pulak.
Saya cakap, tapi mufti pun manusia jugak, boleh jadi buat silap, tanya bukan nak persoal, tapi tanya nak penjelasan. Kalau tak berapa nak betul, boleh ubah ambil yang lebih betul.
Dan perbualan termati kat situ.

Isu sensitif.
Orang melayu atau mungkin orang Asia, generally, saya kira memang terkenal dengan sifat sensitif dan lembut.
Hormat privacy orang, sampai keluar peribahasa jaga tepi kain orang yang datang dengan konotasi negatif. Banyak kali jumpa orang Arab terutamanya, yang akan puji orang melayu. Katanya tak pernah sekalipun dia jumpa dengan orang melayu yang marah-marah. Tak pernah nak marah. Lembut dan timid je. Compared to culture orang-orang Arab la kan. Pernah juga nampak depan mata dorang bertekak dengan sangat ganas sampai cuak kitorang, soalnya tentang konflik Mesir masa tu. Tapi esoknya, solat subuh dorang sebelah-sebelah. Sedikit tegang, tapi sekejap je jadi baik semula. Itu nature dorang, culture dorang.

Dan orang Melayu terlebih sensitif, banyak masanya saya kira. Tak boleh persoalkan mufti, ustaz-ustaz. Orang-orang besar. Orang-orang tua. Soal ketuanan Melayu. Soal agama. Soal bid'ah. Soal murtad. Soal tahlilnya. Soal budaya dan adat yang dah lekat dengan norma-norma hidup Melayu. Takut terganggu keharmonian negara.

Saya setuju, dalam tadabbur Al Baqarah, banyak sangat bertanya, akhirnya susahkan diri sendiri juga. Tapi dalam kes-kes macam ni, pertanyaan saya kira sangat perlu untuk dapat penjelasan, dan untuk pastikan apa yang tengah kabur sebenarnya. Banyak yang hanya diikut orang-orang terdahulu, tanpa consider unsur-unsur yang mempengaruhi.

Events macam ni, membuatkan saya sering wonder, sangat banyak harus diselami apa yang Rasulullah buat, how he lived, menurut Al Quran dan As Sunnah dengan interpretasi yang valid. Banyak yang saya sendiri tak tahu dan harus tahu. Dalam banyak hal, harus dipastikan sebenarnya apa isu yang sensitif, dan apa isu yang tak perlu nak terlebih sensitif. Saya terasa dengan ayat sendiri. Of course, terkadang pandangan kita tertutup dengan emosi dan keinginan diri sampai banyak benda nampak kabur, atau yang kabur seolah-olah dijelaskan dengan emosi. Harus, sangat harus kita cari penyuluh sebenarnya, penjelasan yang sevalid mungkin. Harus diusahakan.



ps: got my share of experience of parenthood. menjaga abang kepada si adik yang baru lahir tu. sebelum ni meragam dengan ayah saya, tak nak lepas. nampak je nak melekat. mintak dukung. letak dia nangis. angkat dia senyap. semua nak ikut cakap dia. tak ikut dia akan bertempik tahap petala kelapan membingitkan telinga. dan hari ni tiba-tiba dia melekat pada saya pula. tak pernah-pernah pun sebelum ni. tiba-tiba dia nak rapat dengan saya. saya tak layan dia marah. nak ajar, nak cakap, dia tak faham-faham juga. tetap akan bertempik sampai dia dapat apa yang dia nak. saya layan pun tak salah sebenarnya, tapi in the long run, dia akan terus macam tu la kot, kan? nak turun ke tingkat bawah pun, dia nak dukung, saya tak nak. insist nak pimpin tangan je untuk turun, dia tak nak, nak dukung juga, tapi saya terus turun sambil offer tangan untuk pimpin, dia turun sikit-sikit sambil meraung. sampai bawah saya dukung sekejap as a reward, tapi kasi sikit je dah la kot. letak balik dia nangis. dan saya tak nak layan. lepas tu ibu saya kata dia merajuk dan jeling je kat saya. macam ni rupanya nak kena layan budak. heh.

saya tak geram sangat, cuma kadang terasa nak dibiarkan je, as a lesson that he should know tak semua benda dia boleh dapat dengan menangis macam tu. dah bergelar abang pun.

oh dan lagi satu, saya takkan bagi anak-anak saya nanti hisap pacifier/puting. sangat tak bagus, even though it works to pacify the kid. sedikit sebanyak, dia akan dependent pada benda tu, instead of pada ibunya, dan macam sedikit effect pada perkembangan percakapan dia. si abang tu asyik nak hisap puting, kalau tak bagi dia nangis dengan tangan sentiasa letak dalam mulut. terasa pelik tak ada benda dalam mulut kot. banyak kali sengaja tarik keluar dan distract dia dari fikir tentang puting tu. he should learn.

oh nonetheless, he's a bright kid. pandai susun barang and tepuk reward diri sendiri bila berjaya. cepat belajar, except in speech, which is quite worrying. hope he doesn't have any problem with it, just a slight delay.

pps: oh hamdanlillah thummal hamdanlillah, saya lepas exam tu. failed sikit here and there, but overall I passed. hamdanlillah!

with love,
~hS

No comments:

Post a Comment